Amikor megfázol azt mondod, hogy kérsz egy megfázás elleni gyógyszert vagy azt, hogy kérsz egy Neo Citránt? Vagy amikor kiszárad a szád azt mondod, hogy kérsz egy hidratáló ajakbalzsamot vagy azt, hogy kérsz egy Labellot?
Ezeket a kifejezéseket védett névadóknak nevezik, és ezek a márkaismertség csúcsát jelentik (bocsi, Carmex). Ezek a brandek annyira ismertté váltak, hogy a nyelvünkben felváltották a hasonló termékek általános kifejezéseit.
Bár kisvállalkozásoddal valószínűleg nem célod elérni ezt, ez nem jelenti azt, hogy nem tehetsz többet a márkád ismertségének növelése érdekében. Ebben a bejegyzésben tehát felvértezünk téged, hogy pontosan hogyan tudod ezt megtenni. A következőkkel foglalkozunk:
- Mi az a márkaismertség, és hogyan viszonyul a márkaismertséghez.
- A márkaismertség fontossága a marketingcélok elérésében.
- Stratégiák és valós példák a sikeres márkaépítésre.
Mi az a márkaismertség?
A márkaismertség azt jelenti, hogy a potenciális vásárlók milyen mértékben ismerik fel a márkádat és milyen mértékben társítják helyesen az adott termékkel vagy szolgáltatással. Egy kisvállalkozás esetében a márkaismertségük szintje nem biztos, hogy eléri a névadói státuszt (pl. ha valaki ajakír helyett Labellot kér), de az egyszerűbb formák már sikernek számítanak. Ez jelenthet:
- A fogyasztóknak fogalma van arról, hogy a vállalkozásod miről ismert.
- Egy közösségi média felhasználó tudja, hogy a hirdetésed vicces lesz, amikor rád talál a hírfolyamában.
- A vásárlók kifejezetten a Te márkádat választják mások helyett, még akkor is, ha vannak olcsóbb lehetőségek.
- A keresőmotorok felhasználói a Te vállalkozásod nevét vagy más márka kifejezéseket írnak be a keresőbe.
Miért fontos a márkaismertség?
Nem számít, milyen minőségűek a termékeid és szolgáltatásaid, nem számít, mennyit költesz reklámra és nem számít, mennyit posztolsz a közösségi médiában, vállalkozásod nem valószínű, hogy messzire jut, ha nincs ‘márkád’, amely megkülönbözteti magát a konkurensektől. A márka a cég nevét, logóját, kínálatát és tartalmát egy vásárlói élménybe csomagolja ügyfelei számára. Ez a vállalkozásoknak az az aspektusa, amelyben a fogyasztók megbíznak, és amely a vállalkozásokat a versenytársaik elé helyezi.
A márkaismertségről az alábbi blog posztunkban írtunk részletesebben, ha azt még nem olvastad javasoljuk, hogy ezzel folytasd.
A márkaismeret növelése olyan folyamat, amely kitartást, stratégiai gondolkodást és folyamatos figyelmet igényel. Az alábbiakban bemutatunk néhány hatékony módszert a márkaismerség építéséhez:
- Mesélj lenyűgöző történeteket és legyél következetes
Melyek a leglenyűgözőbb történetek, amelyeket elmondhatsz arról, hogy ki vagy, mit képviselsz és milyen hatást érsz el? Először is, legyen meggyőző és következetes a narratíva megosztása. Ha sikerül egy megindító, őszinte történetet elmesélni, amihez kapcsolódni tudnak a felhasználók, akkor nyert ügyed van. Másodszor, ne feledd, hogy az elkötelezettség fontosabb, mint az elérhetőség. Harmadszor, bármelyik kapcsolatod fontosabb kell, hogy legyen (partneri vagy ügyféllel való kapcsolat), mint bármelyik kampányod.
Az ismétlés kulcsfontosságú. Ismételd meg a szervezetéről szóló pozitív történeteket a közösségi médiában, a TV-ben, a rádióban vagy a nyomtatott hirdetésekben, sajtótájékoztatókon vagy akár személyes megbeszéléseken vagy konferenciákon. Oszd meg, mi megy jól, miért választanak téged az ügyfelek, miért szeretnek veled dolgozni, és még azt is, hogy miért vagy nagyszerű vállalkozás. Az ismétlődő, pozitív történetek azok, amelyek végül kiterjesztik a márkaismertséget.
- PPC hirdetések
Mivel a SEO-ban napról napra nagyobb a verseny, miközben az organikus találatok mértéke egyes népszerű kulcsszavakra csökkennek, a PPC egy gyors megoldást nyújt arra, hogy márkád megjelenjen a Google-on. Egy célzott kulcsszókutatással a Google élén jelenhet meg a releváns keresések során. Még ha a felhasználók végül nem is kattintanak a PPC hirdetésedre, a céged neve a keresési eredmények tetején való megjelenése nagy benyomást kelt és hihetetlen erőt jelent a márkaismertség növelése szempontjából.
Ha Te is szeretnél az elsők között megjelenni a Google-ben, a PPC szolgáltatásaink részleteiről itt olvashatsz.
- Lenyűgöző vendégtartalom
Egy másik nagyszerű módja annak, hogy márkád ismertté váljon az interneten, ha rendkívül értékes, gyönyörű megjelenésű tartalmat hozol létre más vállalkozók, cégek blogjain. A vendég poszt készítés továbbra is hatékony módja annak, hogy neved ismertté váljon az iparágban.
A futólagos, középszerű tartalom azonban nem fogja ezt a célt elérni – vendégként kell kiadnod jó minőségű dolgokat. Hozz létre emlékezetes, értékes tartalmat és új közösségek számára teheted ismertté magadat, mellyel maradandó benyomást kelthetsz.
- Keress meg 10 influencert, aki hasonló Niche-ben tevékenykedik
Keress meg tíz influencert a megcélzott piacon. Ajánld fel nekik ingyenesen szolgáltatásaidat vagy termékeidet, cserébe egy videón vagy írásban tett ajánlásért. Közülük három-öt valószínűleg el fogja fogadni és megtisztelve érzi majd magát az elismeréssel. Tüntesd fel ajánlásként az ő visszajelzésüket. A Social Proofnak hihetetlen ereje van.
Összpontosíts a Social Proof (=társadalmi bizonyíték) használatára ezáltal értéket biztosítva számodra. Ne csak az influencerek visszajelzéseire koncentrálj. Legyen minél több ajánlásod, mindenkit kérj meg, hogy írjon egy pár soros őszinte véleményt a termékedről vagy szolgáltatásodról. Ugyanis az emberek könnyebben vásárolják meg azt, amit a korábbi vásárlók már igénybe vettek és boldogak voltak vele. Ez sokkal sikeresebben fog “eladni” neked, mintha Te próbálnád meg rátukmálni magadat vagy termékedet valakire. Mutasd meg nekik a Social Proofon keresztül, hogy megbízhatnak benned és hogy tudsz letaglózó eredményeket elérni. Az ajánlások konzisztens kommunikálása és megosztása szilárd módja a márkaismertség növelésének.
- Alakíts ki erős és egyedi arculatot
A márkaépítési trendek jönnek és mennek, de a márka szórakoztató, egyedi márkaidentitással való ellátása időtálló stratégia. Ha olyan iparágban dolgozol, ahol egy vicces tartalom vagy a személyesség helyénvaló. Bizonyos helyzetben akár egy kis mértékben, de felháborító stílus használata rendkívül emlékezetessé teheti márkádat.
Néhány ismert példa olyan márkákra, amelyek humort és komédiát visznek be a márka népszerűsítésébe: Media Markt, Old Spice, Sport szelet.
Ezek a vicces reklámok nem csak a közönségre gyakoroltak hatást – hanem víusként terjedtek, megosztották őket az interneten, kommenteltek, ami nagymértékben ösztönözte az eladásokat.
- Indíts Podcastet!
Ha saját podcastet indítasz, amelyben iparági szakértőkkel készítesz interjúkat, az remek módja annak, hogy felépítsd a márkádat, miközben kapcsolatokat építesz ki másokkal a saját területedről. Néhány iparágban, például a marketingben, már most is rengeteg podcast van, amelyekkel egy kezdőnek nehéz lenne felvenni a versenyt.
Azonban a hiánypótló iparágak esetében, ahol nem sok van az éterben, könnyen ismertté teheti magát egy márka. Megpróbálkozhatsz a podcasted hirdetésével is a gyorsabb eredmények elérése érdekében!
- Ne hagyd, hogy a weboldal látogatók elfelejtsenek
A remarketing egy profi stratégia a jó öreg márkaismertség növelésére. Miért? A remarketing során olyan felhasználóknak mutatunk hirdetéseket, akik meglátogatták a webhelyedet, de a konverzió (vásárlás) előtt elhagyták azt. A remarketing hirdetések az egész weben megjelennek az ügyfeleid által látogatott honlapokon. Hamarosan mindenhol a Te vállalkozásodat látják majd – kedvenc blogjaikon, online vásárlás közben, a Facebook pörgetése közben stb. Ez azt a benyomást kelti, hogy a Te márkád sokkal nagyobb (és sokkal nagyobb hirdetési költségvetéssel rendelkezik), mint talán amekkora valójában. Ez egy nagyszerű módja annak, hogy növeld a konverziós arányt.
- Ismerd meg a célközönségedet és adj nekik értéket
Értsd meg a legapróbb részletekig a célcsoportodat. Milyen problémát próbálsz megoldani, és milyen előnyökkel jár a vásárló számára az ajánlatod? Adj értéket azáltal, hogy megmutatod, hogy hogyan tudja a vásárló a saját életét jobbá tenni a terméked vagy szolgáltatásod által. Ahhoz, hogy kitűnj, győződj meg arról, hogy a célcsoportod megérti, miben különbözik a Te vállalkozásod a többiektől és kapcsold ezt a márkádhoz. Legyen egyszerű, kristálytiszta és következetes. Használj márkanagyköveteket, influencereket és a közösségi médiát. Hozz létre egy nagyszerű SEO-stratégiát, ami mentén elkezdesz tevékenykedni, folyamatosan ott motoszkál a márkád az emberek fejében.
- Tudatos social media használat
A sikeres, organikus közösségi marketing napról napra nehezebbé válik, így egyre több vállalkozás fordul a fizetett közösségi hirdetések felé. A Facebook, Instagram és Tiktok hirdetések viszonylag olcsók, és segítenek abban, hogy márkád többször is megjelenjen a közösségi oldalakon. Akár azonnal vásárolnak, akár nem, minden hozzáadott megtekintés számít. Lehet, hogy a felhasználó még nincsen abban az élethelyzetben, lehet, hogy még csak információt gyűjt a témával kapcsolatban, a lényeg, hogy legalább egyszer már lássa a márkádat.
Indíts közösségi média versenyt, amelyben a versenyzők fotót vagy videót küldenek be, a többi felhasználó pedig szavazhat a kedvencükre. A versenyzők megosztják a linket barátaikkal és családtagjaikkal, hogy még több szavazatot kapjanak, így növelve a márkád ismertségét.
Ügyfeleink számára a márkaismertség bővítése a közösségük építését is jelenti azáltal, hogy közvetlenül érintkeznek a követőikkel (kommentek, likeok, nyereményjátékok), valamint bátorítják vagy ösztönzik az ajánlásokat, a szájról szájra történő ajánlásokat és beszámolókat. Érd el a lehető legnagyobb fokú elköteleződést a közösségi média csatornádon a kétirányú kommunikáció létrehozásával.
- Autós matricák
A márkaépítés klasszikus, bevált stratégiája az autófóliázás! Az autófóliák olyan egyedi minták, amelyek az egész autót beborítják ( az ablakokon keresztül azért még mindig ki fogsz látni)! Nagy figyelmet vonzanak és nagyszerű módja annak, hogy bárhová is megy, az emberek egyre jobban megismerjék márkádat. Fóliáztasd be céges autódat vagy akár saját személyautódat, tudunk gyönyörű minőségben dolgozó cégeket ajánlani erre a feladatra!
- Helyi partneri együttműködések
Egy másik nagyszerű márkaépítési stratégia a helyi partnerségekbe, hálózatokba való bekapcsolódás (ez rendkívül fontos a helyi vállalkozások számára, de más vállalkozások esetében is alkalmazható). Lépj partnerségre más helyi vállalkozásokkal, tartsátok a kapcsolatot, ajánljátok egymás szolgáltatásait, akár különböző kiegészítő szolgáltatásként. Szponzorálj helyi sportcsapatokat, adományozz jótékonysági eseményekre. Ha a logódat és az általad kitalált szlogent egy fesztiválon vagy egyéb eseményeken kirakják egy látványos helyre, az nagy hatással lesz a márkádra.
- ‘Freebies’
Mindenki szereti az ingyenes dolgokat! Tedd a márkanevedet üdítős dobozokra, tollakra, frizbire stb., majd szórd szét a közelgő eseményen egy-két kedves szóval. Fontos, tüntess fel legalább egy honlapcímet is, arra az esetre, hogy a kíváncsiskodóknak is eleget tegyél!
- Freemium konstrukció kialakítása
Az online termékek lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy válasszanak az ingyenes verziók közül, amely vízjelet vagy logót tartalmaz. De olyan opció is létezik, hogy a fizetős verzióra váltás után válik minden funkció elérhetővé a felhasználó számára. Bár sok felhasználó az ingyenes verziót választja, ezzel a márkádat is népszerűsíti a többi ember számára. Az új felhasználók egy része, akik meglátják a termékedet, a fizetős változatot választja majd! A freemium termék biztosítása azt jelenti, hogy több szemfüles ember elé kerülsz, építed a márkádat és ha ügyes vagy új, fizető ügyfeleket vonzol magadhoz.
+1: Legfontosabb
Legyen stratégiád
Milyen platformon, kit, miért pont ott, mivel szeretnél odacsábítani
Az első és legfontosabb javaslatunk: Legyen egy jól körülhatárolt stratégiád! Pontosan tudd, hogy milyen platformon kit szeretnél megszólítani. Mit vársz a megszólított személyektől és még fontosabb, hogy miben tudsz nekik segíteni.
Ha nincs egy terved arra vonatkozóan, hogyan szeretnéd elérni az áhított marketinges, márkaépítéssel kapcsolatos céljaidat, akkor a vásárlóid át fognak látni a szitán. Azt fogják érezni, hogy nem igazán látod át a saját vállalkozásodat, vakon “lövöldözöl”… Mindenbe belefogsz, de semmilyen területen nem tudod letenni a névjegyedet. Hidd el, ezt az állapotot Te sem szeretnéd megvárni, mert ha ez hónapokig fennáll, könnyen elveszítheted a leglojálisabb vásárlóidat is. Tervezz, tesztelj, fejlessz, legyél konzisztens.
Remek példa egy kiváló márkaismerségre – Nike
Az ikonikus sportmárka, a Nike, kiváló példa a sikeres márkaismerségre. A Nike az évek során erőteljesen építette márkáját és olyan felejthetetlen elemet hozott létre, mint a „Just Do It” szlogen. Az elhivatottság a minőségi sportruházat iránt, az innovatív termékek és az elismert sportolókkal való együttműködés eredményeként a Nike mára az egyik legismertebb és legnépszerűbb márkává vált a világon.
A fentiek alapján láthatjuk, hogy a márkaismerség kialakítása és növelése komplex folyamat, amely sokféle taktikát és stratégiát igényel. Az egyedi arculat, a tartalommarketing, az influencer marketing és az ügyfélközpontúság fontos szerepet játszanak a sikeres márkaismeret építésében. Az ikonikus Nike márka példája is megmutatja, hogy a kitartó és tudatos márkakommunikáció milyen mértékben segíthet az üzleti siker elérésében.
Vedd fel velünk a kapcsolatot, ha elakadtál vagy nem tudod, hogy hogyan kezdj bele. Nézd meg marketing szolgáltatásainkat és megoldásainkat, melyek igénybevételével a Te vállalkozásod is elérheti az áttörést.
Forrás: https://www.wordstream.com/